• 27 nov

    2017

    Bert-Jan

    Auteursrecht op behang

    Inleiding
    Het moet vast fantastisch zijn voor een grafisch ontwerper als jouw ontwerp van behang gebruikt wordt in een grote internationale modecampagne. Toch? Waarschijnlijk ben je een stuk minder blij als jij voor dat gebruik geen toestemming hebt gegeven aan de commerciële partij die het gebruikt en je dus ook geen vergoeding voor dit gebruik hebt ontvangen.

    Behang verkocht aan fotograaf
    Dit overkwam Ellie Cashman, een ontwerpster van weelderige bloemendessins. Deze dessins worden onder andere afgedrukt op behang en verkocht via haar webshop. Op enig moment heeft Cashman het behang aan een professionele fotograaf verkocht, zo blijkt als ze na onderling mailcontact zijn website bezoekt.

    Later ziet Cashman haar dessins ineens terug in de internationale reclame-campagne en catalogus van modeontwerper Marc Cain. De fotograaf aan wie ze het behang verkocht, blijkt voor deze ontwerper te werken.

    Cashman laat Marc Cain weten dat ze geen toestemming heeft gegeven voor het gebruik van haar dessin in de campagne en catalogus en dat er inbreuk gemaakt wordt op haar auteursrechten. Partijen proberen afspraken te maken maar worden het niet eens over de vergoeding. Ondertussen promoot Cashman haar dessin wel onder verwijzing naar de campagne van Marc Cain.

    Toestemming voor behang in reclamecampagne?
    De rechter stelt vast dat Cashman auteursrecht heeft op het dessin en anderen voor het gebruik daarvan toestemming nodig hebben.

    Marc Cain zegt dat Cashman die toestemming (impliciet en/of achteraf) heeft gegeven. Ze wist namelijk dat ze het behang verkocht aan een professionele fotograaf en liet zich positief uit over de reclamecampagne.

    De rechter gaat hier niet in mee. Cashman hoefde geen rekening te houden met professioneel gebruik van elke aard en omvang, laat staan dat zij met elk gebruik zou instemmen en daarmee afstand doet van haar recht. Ook haar positieve berichten over de campagne geven geen blijk van toestemming:

    Cashman was voor een voldongen feit gesteld en dit paste bij haar poging om er nog het beste van te maken.

    Marc Cain moet een schadevergoeding betalen.

    Conclusie
    Wanneer je als auteursrechthebbende (zonder specifieke voorwaarden) iets op de markt brengt, hoef je daarmee niet elk gebruik van elke omvang te tolereren. Idealiter kom je er onderling uit maar lukt dat niet? Dan kan je alsnog naar de rechter.

    Heb je vragen over of hulp nodig bij de bescherming van je werk? Mail Jellien op jellien@doenlegal.nl of Bert-Jan op bert-jan@doenlegal.nl. Je kunt ons natuurlijk ook bellen op 06-19388578 of 06-28090955. We bekijken dan graag wat we voor jou kunnen DOEN.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klanten die Doen