• 19 feb

    2021

    Bas Smit in the Clubhouse

    In deze tijden van Corona, Lockdown en Avondklok gaan veel mensen op zoek naar nieuwe vormen van
    – online – vermaak. Gelukkig zijn er veel apps die aan die wens tegemoet komen. De nieuwste mogelijkheid om dat vermaak te vinden, wordt geboden door de app Clubhouse.

    Clubhouse

    Clubhouse biedt een digitale omgeving waarin gesprekken kunnen worden gevoerd in aparte kamers. Per kamer zijn er 1 of meer moderators die als een soort dagvoorzitter de gesprekken leiden en luisteraars het woord geven of ontnemen. Er is geen beeld, alleen geluid. Een soort groepsbellen anno 2021. De werking van Clubhouse en de voor- en nadelen ervan worden hier goed beschreven.

    Bas Smit

    Zoals op alle social media apps het geval is, is het aantrekkelijk om veel volgers te genereren. Paul Snijder, een content creator, bedacht hiervoor een sluw plan. Hij deed zich voor als de bekende influencer Bas Smit. Onder de titel: “Speeddaten met Bas Smit” opende hij op Clubhouse een kamer. Vervolgens veranderde hij zijn profielfoto in die van Bas Smit en moedigde een aantal van zijn Clubhouse vrienden aan om hetzelfde te doen. Dit had een aanzuigende werking en binnen de kortste keren ontstond er een groep vol ‘Bas Smits’ met honderden ge├»nteresseerde luisteraars.

    Een screenshot van de Kamer ‘Speeddaten met Bas Smit’

    Inbreuk

    Marketingtechnisch is dit natuurlijk een geweldige actie, maar strikt juridisch gaat het wel over het randje. Er wordt immers zonder toestemming van Bas Smit meegelift op zijn naam. Ook wordt inbreuk gemaakt op zijn portretrecht, zijn merkrecht en worden de deelnemers misleid. Allemaal onrechtmatige handelingen. Tot slot maakt Paul Snijder ook inbreuk op de algemene gebruiksvoorwaarden van Clubhouse. Kortom, Bas Smit staat in zijn recht. Maar moet hij hier wel juridisch actie op willen ondernemen?

    Dilemma

    Het is een mooi voorbeeld van een dilemma dat wij ook veel tegenkomen in onze praktijk. Juridisch handelt iemand onrechtmatig en heb je het volste recht om actie te ondernemen. Toch kan het in bepaalde gevallen het beste zijn om geen juridische actie te ondernemen. In plaats daarvan kun je beter je waardering uitspreken voor de creativiteit en er vooral hard om te lachen. En dat is precies wat Bas Smit deed. Hij moest lachen. Heel hard en heel terecht.

Klanten die Doen