• 7 jul

    2015

    Billboard Reclame voor webcamsex gaat te ver

    Automobilisten die met enige regelmaat over de A4 bij knooppunt Burgerveen rijden kennen het tafereel; Een gigantisch billboard in een weiland met daarop een afbeelding van de Nederlandse pornoster Bobbi Eden. Zij is alleen gekleed in een slip, die zij aan de achterkant met één hand naar beneden trekt. Haar borsten gaan schuil achter de in grote letters weergegeven tekst: “webcamsex.nl”. Verder staat op de uiting: “Cam nu met Bobbi Eden.”
    webcam

    Deze reclamezuil , die wordt geëxploiteerd door het bedrijf PK Multimedia B.V., (PKM) was een doorn in het oog van zanger en vader Dinand Woesthoff. Hij startte een campagne via Social Media om aandacht te vragen voor de in zijn ogen schokkende, aanstootgevende en gevaarlijke reclame waarmee (vooral) kinderen in de openbare ruimte werden geconfronteerd. Vervolgens diende hij een klacht in bij de Reclame Code Commissie. (RCC) Hij baseerde deze klacht op artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) waarin staat dat elke reclame in overeenstemming dient te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.

    Op 6 mei gaf de RCC Woesthoff gelijk. Weliswaar is het de adverteerder in beginsel toegestaan om de door PKM geëxploiteerde website aan te prijzen, maar hiertegen bestaan in dit concrete geval duidelijke bezwaren. Zo kan het publiek  zich in de auto niet aan de confrontatie met de reclame onttrekken en de reclame wordt bovendien in een zeer groot formaat weergegeven. Ook worden kinderen te snel geconfronteerd met de expliciete beelden. Hierom vindt de RCC de reclame-uiting in strijd met artikel 2 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken

    Tegen deze aanbeveling komt PKM in beroep. PKM voert twee bezwaren aan. Het eerste bezwaar luidde dat de klacht een hetze van Woesthoff zijn; Er zouden met betrekking tot vergelijkbare zuilen namelijk geen klachten zijn geweest. Het tweede bezwaar luidde dat er eerder uitspraken van de RCC zijn geweest waarin erotische advertenties wel werden getolereerd.

    Beide argumenten veegt het College vandaag van tafel. De directe expliciete aanprijzing gaat te ver. Er wordt met de reclame-uiting opgeroepen tot het plegen van seksuele handelingen. De uiting is reeds daarmee schokkend, nog ongeacht de leeftijd van de geconfronteerde personen. Daarin zit ook de afwijking met eerdere uitingen die ook erotisch getint waren; In die andere uitingen daarin werd niet zo expliciet en niet zo direct opgeroepen tot het plegen van seksuele handelingen. Vervolgens bevestigt het College de uitspraak.

    Overigens benadrukt het College ook nog dat de vrijheid van PKM als zodanig niet wordt ingeperkt, zij stelt wel dat PKM haar dienst met terughoudendheid dient aan te prijzen.

    Dit lijkt mij een juiste beslissing. Deze uitspraak bevestigt dat een adverteerder nog altijd veel vrijheid heeft bij het opstellen en plaatsen van advertenties, maar dat deze vrijheid wel degelijk wordt begrensd door zaken als fatsoen en goede smaak.

Klanten die Doen