• 22 apr

    2020

    Duurzaamheid en reclame: dit mag je DOEN

    50 jaar world earth day - duurzaamheid reclame

    Het is vandaag alweer de 50ste(!) keer Earth Day. Deze dag is bedoeld om stil te staan bij ons consumentengedrag en de invloed daarvan op de aarde. Het klimaatbewustzijn van de consument neemt gelukkig toe en ook voor bedrijven speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Dit zie je terug in reclames. Voor reclames met dit soort milieuclaims gelden iets strengere regels. In dit blog leggen we uit waar je rekening mee moet houden bij het maken van ‘duurzame reclame’.

    De definitie van duurzaamheid

    Wat houdt ‘duurzaamheid’ nu precies in? Er schijnen maar liefst 9 consumentendefinities van duurzaamheid te zijn: van ‘producten die langer mee gaan’ en ‘fairtrade’ tot ‘veganistisch geproduceerd’. Een officiĆ«le definitie ontbreekt echter. Daardoor wordt vaak gezegd dat iets ‘duurzaam’ is, terwijl niet iedereen het daarmee eens lijkt te zijn. In bepaalde gevallen kan de Reclame Code Commissie daar toch tegen optreden.

    Milieu Reclame Code

    Reclame over duurzaamheid valt in principe onder de Milieu Reclame Code (‘MRC’). Hierin staan speciale regels voor reclame waarin milieuclaims voorkomen. Milieuclaims zijn alle claims die iets zeggen over milieuaspecten van bijvoorbeeld de productie of consumptie van goederen. Wat duurzaamheid dan precies inhoudt, wordt ook in de MRC niet gedefinieerd. Veel duurzaamheidsclaims vallen wel onder de definitie van milieuclaims.

    Duurzaamheid claimen = bewijzen

    Art. 2 MRC bepaalt dat milieuclaims niet misleidend mogen zijn. Deze eis geldt sowieso voor reclame in het algemeen. Voor milieuclaims ligt deze lat alleen extra hoog. Daarbij geldt: hoe absoluter, hoe sterker het bewijsmateriaal. Als je een product ‘milieuvriendelijk’ of ‘goed voor het milieu’ noemt, moet je dat goed kunnen onderbouwen. De claim ‘Op weg naar 100% duurzaamheid’ was bijvoorbeeld niet genoeg onderbouwd. Het gaf een te positief beeld van duurzaamheidsinitiatieven van het bedrijf.

    Meer weten?

    Heb je vragen over (misleidende) reclame of wil je een inschatting laten maken of jouw reclame toegestaan is of niet, bel of mail Jellien Roelofs dan op 06 19 38 85 78 of via jellien@doenlegal.nl.

Klanten die Doen