• 5 okt

    2020

    Duurzaamheidsclaims DOEN: #3 Maak eerlijke vergelijkingen

    Duurzaamheidsclaims eerlijke vergelijking

    [Update: bijgewerkt n.a.v. de publicatie van de definitieve Leidraad Duurzaamheidsclaims op 28 jan 2021]

    In dit blog gaan we in op Vuistregel #3 van de ACM Leidraad Duurzaamheidsclaims. Deze vuistregel gaat over het maken van eerlijke vergelijkingen. Eerder vatten we de hele leidraad al samen. Ook gingen we in op vuistregel #1: Wees duidelijk over het duurzaamheidsvoordeel van je product en vuistregel #2: Maak duurzaamheidsclaims actueel en feitelijk onderbouwd.

    Geen appels met peren vergelijken

    Vaak bevatten duurzaamheidsclaims vergelijkingen. Denk aan: ‘een groenere keuze’, ‘30% zuiniger’, ‘betere leefomstandigheden’, etc. Vergelijken mag, maar de vergelijking moet natuurlijk wel zuiver zijn. Een onzuivere vergelijking stelt een bedrijf of product ten onrechte in een goed daglicht. De consument wordt hiermee in verwarring gebracht en misleid.

    Hoe zorg je er dan voor dat een vergelijking zuiver en eerlijk is? In de eerste plaats door een vergelijking te maken met een bedrijf of product dat voorziet in dezelfde behoefte of dat hetzelfde doel dient. Het heeft namelijk geen zin om de duurzaamheid van een wasmachine met de duurzaamheid van waterkoker te vergelijken.

    Wees duidelijk waarmee je vergelijkt

    Als je stelt ‘deze wasmachine is 30% zuiniger’ is niet duidelijk waarmee de zuinigheid van de wasmachine wordt vergeleken. Zuiniger dan een eerder model? Of zuiniger dan de concurrent? En gaat het dan wel om een vergelijkbaar model en om dezelfde instellingen? De ACM raadt aan om een duidelijke vergelijking te maken door meer specifiek te stellen ‘deze wasmachine model X is 30% zuiniger bij een wasprogramma voor 40ยบ gemengde was dan wasmachine model Y’.

    Ook het gebruik van percentages of absolute waarden wordt aangeraden. Stellen dat iets ‘een stuk zuiniger’ of ‘veel groener’ is, is vaag en kan daarmee snel misleidend zijn. In het algemeen geldt voor claims: hoe concreter, hoe beter.

    Meer weten over duurzaamheidsclaims of (misleidende) reclame?

    Heb je vragen over duurzaamheidsclaims of (misleidende) reclame? Of wil je een inschatting laten maken of jouw (duurzame) reclame toegestaan is of niet? Bel of mail Jellien Roelofs dan op 06 19 38 85 78 of via jellien@doenlegal.nl.

Klanten die Doen