• 7 okt

    2020

    Duurzaamheidsclaims DOEN #5: Zaai geen verwarring met visuele claims

    duurzaamheidsclaims leidraad vuistregels geen verwarring visuele claims

    Hieronder gaan we in op de vijfde en laatste vuistregel van de ACM Leidraad Duurzaamheidsclaims. Die luidt: Zaai geen verwarring met visuele claims.

    Een samenvatting van de hele leidraad vind je hier. Ook hebben we de overige vier vuistregels samengevat: vuistregel #1: Wees duidelijk over het duurzaamheidsvoordeel van je product; vuistregel #2: Maak duurzaamheidsclaims actueel en feitelijk onderbouwd; vuistregel #3: Maak eerlijke vergelijkingen; en vuistregel #4: Wees duidelijk over de duurzaamheidsinspanningen van je bedrijf.

    Visuele duurzaamheidsclaims

    Visuele duurzaamheidsclaims of keurmerken zijn handige hulpmiddelen. Daarmee kunnen consumenten de (duurzaamheids)kenmerken van een product of dienst in één oogopslag herkennen. Ook zorgen zulke claims ervoor dat producten of diensten makkelijk te vergelijken zijn met andere producten of diensten. Het voordeel van een eenvoudige claim kan ook een nadeel zijn: er is weinig ruimte voor uitleg of nuancering. Zulke claims kunnen dan ook snel een verkeerde indruk wekken over de voordelen of kenmerken van een product.

    Afbeeldingen, logo’s en symbolen

    Consumenten associëren de kleur groen of afbeeldingen van natuur bij een product of dienst al snel met milieuvoordelen. Zo kan de afbeelding van een groen blaadje of een boom op een pak wc papier de indruk wekken dat dat product beter is voor het milieu, bijvoorbeeld dat het gerecycled is. De ACM staat alleen toe dat zulke afbeeldingen en symbolen gebruikt worden als er ook daadwerkelijk een ‘direct en verifieerbaar verband bestaat tussen de afbeelding en het gesuggereerde voordeel’.

    Voor het gebruik van sommige logo’s en symbolen zijn specifieke eisen vastgesteld in wet- en regelgeving. Vanzelfsprekend mag je deze alleen gebruiken als je ook aan die eisen voldoet.

    Keurmerken

    Daarnaast bestaan er ook veel verschillende soorten keurmerken. Enerzijds zijn er officiële keurmerken. Deze zijn goedgekeurd of worden uitgebracht door de overheid en er gelden wettelijke vereisten voor het gebruik ervan.

    Anderzijds zijn er private keurmerken. Daarvoor gelden geen wettelijke vereisten. Voor dit soort keurmerken doet de ACM de volgende aanbevelingen:

    > informeer over de concrete duurzaamheidsvoordelen;

    > maak duidelijk wie verantwoordelijk is voor het keurmerk;

    > betrek de relevante stakeholders en deskundigen bij het ontwikkelen van duidelijke criteria;

    > hanteer criteria die gebaseerd zijn op: i) de levenscyclus van een product of activiteit, ii) relevant zijn als het gaat om duurzaamheidsvoordelen en iii) gebaseerd zijn op wetenschappelijke methoden; en

    > laat een onafhankelijke partij de criteria zelf (zowel qua formulering als beoordeling) en de toekenning van het keurmerk controleren.

    Voer je een keurmerk voor jouw dienst of product? Zorg er dan voor dat je kan aantonen dat je aan de vereisten voldoet. Dit kan bijvoorbeeld door informatie te geven op de verpakking, in advertenties of op de website

    Meer weten over duurzaamheidsclaims of (misleidende) reclame?

    Heb je vragen over duurzaamheidsclaims of (misleidende) reclame? Of wil je een inschatting laten maken of jouw (duurzame) reclame toegestaan is of niet? Bel of mail Jellien Roelofs dan op 06 19 38 85 78 of via jellien@doenlegal.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Klanten die Doen