• 5 apr

    2013

    Franchise: Tips voor samenwerken (2 van 10)

    Voor franchisenemers die op het punt staan om een franchisecontract te tekenen

    Op 2 april 2013 schreven wij over het gebruik van standaard franchise-contracten. Zo’n contract is vaak niet onderhandelbaar, maar het is wel belangrijk om het contract van A tot Z te begrijpen. Het is immers de basis van je franchise-onderneming.

    Wij hebben tien tips voor franchisenemers die van plan zijn om een vestiging te starten. Hierbij de 2e tip:

    Tip 2: zie onderhandelingsruimte als een waarschuwing

    Het komt vaak voor dat er weinig onderhandelingsruimte is bij een franchisecontract. Dat komt doordat je deel gaat uitmaken van een netwerk van gelijkgestemden en daarbij het recht krijgt om een unieke en bewezen formule van een ander te gebruiken. Die is daar zuinig op en wil zeker weten dat jouw gebruik geen afbreuk doet aan zijn eigendom en het netwerk. Hij bepaalt dan ook in eerste instantie de voorwaarden waaronder jij de formule mag gebruiken. Doorgaans heeft de eigenaar goed nagedacht over deze voorwaarden en een modus gevonden voor de samenwerking binnen het netwerk.

    Als de wijziging van ieder in het franchise-contract geregeld onderwerp bespreekbaar is, moet je je vraagtekens zetten bij die modus. Kennelijk heeft de franchiseorganisatie weinig vertrouwen in het eigen merk of de formule of is er minder uniformiteit dan je graag zou zien. Dergelijke uniformiteit komt jou als aanstaand franchisenemer ook ten goede. Als de eigenaar geen vertrouwen heeft, waarom zou jij dan vertrouwen tonen door een entree-fee te betalen?

Klanten die Doen