• 19 apr

    2013

    Franchise: Tips voor samenwerken (3 van 10)

    Voor franchisenemers die op het punt staan om een franchisecontract te tekenen

    Op 2 april 2013 schreven wij over het gebruik van standaard franchise-contracten. Zo’n contract is vaak niet onderhandelbaar, maar het is wel belangrijk om het contract van A tot Z te begrijpen. Het is immers de basis van je franchise-onderneming.

    Op 5 april 2013 adviseerden wij om extra oplettend te zijn bij franchisecontracten met veel onderhandelingsruimte.

    Wij hebben nog 8 tips voor franchisenemers die van plan zijn om een vestiging te starten. Hierbij de 3e tip:

    Tip 3: een franchisecontract met duidelijke plichten voor jou als franchisenemer is niet verkeerd

    Een franchisecontract is vaak geschreven vanuit het perspectief van de franchisegever. Dat lijkt eenzijdig of zelfs oneerlijk, zeker als er helemaal geen onderhandelingsruimte bestaat voor jou als aspirant-franchisenemer.

    Het is echter niet zo onredelijk als het lijkt.

    Een van de belangrijkste doelen van het contract is het beschermen van het franchisesysteem, met haar handelsmerk en eigen, unieke werkwijze. De franchisegever is de bedenker en eigenaar van dit systeem en heeft recht op bescherming daarvan. Hij weet vaak ook als beste hoe dat beschermd moet worden. Vanuit die gedachte is het contract gemaakt.

    De positieve keerzijde is dat het contract zorgt voor uniformiteit. Alle franchisenemers worden gelijk behandeld en hebben dezelfde plichten als het gaat om het gebruik van de formule. Daarmee geeft de formule een eenduidig beeld naar de buitenwereld, wat de naamsbekendheid ten goede komt.

    Om die reden heeft Starbucks franchisefilialen naast eigen vestigingen. Deze franchisefilialen leveren weliswaar minder directe inkomsten op, maar Starbucks loopt ook minder risico over deze vestigingen. De franchisenemers zijn immers zelfstandig ondernemer. De franchisevestigingen dragen wel bij aan de naamsbekendheid van Starbucks (aldus Het Financieele Dagblad, 13 & 14 april 2013).

    Uniformiteit in de formule

    Een strikt geformuleerd contract geeft ook het beste gereedschap om op te treden tegen afvallige franchisenemers, waardoor de franchiseketen als geheel beschermd wordt. Er is niets zo slechts voor een franchiseformule als een negatief imago!

Klanten die Doen