• 13 mei

    2014

    Google en het recht om vergeten te worden

    Iets wat eenmaal op het internet staat, gaat er nooit meer af. Publicaties en berichten van jaren geleden zijn zo bij een juiste zoekopdracht nog jaren later dodelijk efficiënt boven tafel te krijgen. Dit ondervond ook Costeja González, een Spanjaard die bij een zoekopdracht naar zijn naam ontdekte dat er werd doorverwezen naar krantenpagina’s over de gedwongen verkoop van zijn huis 15 jaar geleden. Hij vond die informatie niet meer relevant en stelde dat hij het recht had digitaal ‘vergeten’ te worden.

    Dit voorval leidde tot een rechtszaak tegen Google die tot aan de hoogste rechter werd gevoerd. Vandaag stelde het Hof van Justitie in Luxemburg Costeja González in het gelijk.

    Het Hof besluit allereerst dat Google meer doet dan eenvoudigweg gegevens verzamelen. De zoekmachine brengt een rangschikking aan in de resultaten en is daarmee verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens die worden weergegeven op door derden gepubliceerde webpagina’s.

    Omdat een persoon het recht heeft om vergeten te worden, kan iemand die zichzelf in de zoekresultaten van Google tegenkomt, een verzoek richten aan Google om die informatie te verwijderen. Leidt dat verzoek tot niets dan kan hij zich wenden tot een nationale privacycommissie of de rechter, aldus het hof.

    Voor meer bekende personen, zoals politici of andere publieke figuren, kan het recht op informatie de voorrang hebben op het recht om vergeten te worden, aldus het hof. Net als bij het portretrecht zal deze groep personen dus iets meer moeten dulden dan onbekende personen.

    Met deze revolutionaire uitspraak wordt eindelijk gebroken met de vervelende gewoonte dat zogenaamde internet service providers (isp’s)  zich steeds weer verschuilen achter het argument dat zij ‘slechts’ een doorgeefluik zijn en niet aansprakelijk te houden zijn voor de uitwassen van het internet. De komende tijd zal moeten blijken of de redenering van het hof ook consequenties heeft voor andere activiteiten van Google maar deze eerste stap is er een in de goede richting.

Klanten die Doen