• 17 mei

    2016

    Herroeping abonnement

    De consument heeft het recht om een online-aankoop te annuleren tot veertien dagen na de aankoop. Dat heet het herroepingsrecht. Als je consumentenproducten via internet verkoopt, ben je daarom verplicht om een annulering kort na de aankoop te accepteren. Bovendien ben je verplicht om je klanten te wijzen op het herroepingsrecht. Doe je dat niet dan wordt de annuleringstermijn opgerekt tot 12 maanden en heeft de klant recht op teruggave van het door hem betaalde bedrag. Er kan dan zelfs een boete worden opgelegd.

    Losse verkoop en abonnementen
    Het herroepingsrecht geldt ook bij de aankoop van een abonnement voor de levering van verse producten. In dit artikel vertel ik daar meer over.

    Mocht je willen weten welke regels er gelden bij eenmalige aankopen, dan kun je hier het artikel “Food verkoopt online makkelijker dan non-food” lezen.

    Onderzoek ACM
    Onlangs is een aantal aanbieders van maaltijdboxen door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangesproken op hun manier van handelen. Bedrijven als Beebox, HelloFresh en Streekbox wezen hun klanten niet of niet duidelijk op het recht om binnen twee weken na ontvangst van de eerste levering hun abonnement te beëindigen.

    De aanbieders van de maaltijdboxen hebben hun voorwaarden inmiddels veranderd. Zij hebben het recht van herroeping vermeld en een herroepingsformulier in het bestelproces opgenomen. Als de klant dat formulier invult en op tijd terugstuurt, eindigt het abonnement met onmiddellijke ingang. De klant is overigens niet verplicht om het herroepingsformulier te gebruiken.

    Het ter beschikking stellen van zo’n formulier is verplicht, net als het duidelijk en voordat de consument zijn aankoop doet vermelden van de herroepingstermijn van 14 dagen.

    Reeds geleverde producten
    Annuleren verandert niets aan de afspraken rondom al geleverde boxen. De consument mag de bederfelijke producten niet teruggeven en hij moet ze ook gewoon betalen. Dat moet je dan wel duidelijk van te voren verteld hebben aan de consument.

    De opmerkingen in dit artikel zijn ook van toepassing op andere abonnementen waarmee al begonnen is voordat de herroepingstermijn is verstreken.

    Contact
    Heb je vragen over het recht van herroeping en hoe je als ondernemer hier goed mee om kan gaan dan helpen wij jou daar graag bij. Neem contact op met Judith, bijvoorbeeld via Judith@doenlegal.nl.

Klanten die Doen