• 22 jul

    2013

    Het krachtige merk van de franchisegever

    Het merk waaronder een franchisegever handelt, is zijn meest waardevolle bezit. De klant baseert zijn aankoopgedrag op wat hij weet of wat hij denkt te weten van een merk. Een klant heeft daarbij weinig interesse in wie de eigenaar van dat merk is, hij kijkt vooral naar het imago. Dat merkimago is van essentieel belang.

    Neem bijvoorbeeld het Amerikaanse kledingmerk Abercrombie & Fitch. Het merk is bedoeld voor coole, sexy en populaire scholieren en wil ook niemand anders aanspreken. Winkelen bij Abercrombie & Fitch is een beleving. Bij de deur staan stoere mannen met ontbloot bovenlijf en in de winkel is het donker en klinkt harde muziek. Het geheel doet denken aan een nachtclub. 
Het imago van Abercrombie is zo sterk doorgevoerd, dat het bedrijf nauwelijks marketing nodig heeft. Abercrombie is een succes.

    Exact om die reden investeren franchisegevers veel tijd, geld en energie in het ontwikkelen, bewaken en onderhouden van hun merk. De klant weet zo exact wat hij kan verwachten, bij voorkeur nog voordat hij de winkel binnenloopt.

    Belangrijk is wel dat iedere klant telkens voor de volle honderd procent tevreden is en dat zijn verwachtingen worden waargemaakt of, beter nog, worden overtroffen. De verwachtingen van die klant en zijn daadwerkelijke beleving tijdens het winkelen, zijn van essentieel belang voor de waarde van het merk. Met die verwachting valt of staat de reputatie van het merk. En dat geldt niet alleen bij het winkelen in een eigen winkel of hoofdkantoor, maar voor iedere locatie, eigen winkel, franchisewinkel, shop-in-shop of web-shop. De klant verwacht dat hij overal, bij iedere aankoop, in iedere winkel, hetzelfde behandeld wordt. Treft hij iets anders aan, dan gaat dit ten koste van het imago van het merk en daarmee van de waarde ervan.

    De franchisenemer die een gebruiksrecht heeft gekregen, speelt hierbij een belangrijke rol. Hij deelt mee in het succes, maar is ook mede verantwoordelijk voor het realiseren van dat succes. Als hij de verwachtingen van de klant waarmaakt, is de reputatie van het merk veiliggesteld. Als hij de klant teleurstelt, gaat dit ten koste van de reputatie van het merk.

    Een franchisegever geeft zijn franchisenemers dan ook graag de juiste instrumenten in handen voor het realiseren van succes. Bovendien zal hij de spelregels willen handhaven, simpelweg omdat hij begrijpt dat de klant dat verwacht.

    De franchisenemer heeft er zelf ook belang bij om die spelregels na te leven. Enerzijds omdat hij dat heeft beloofd, maar anderzijds ook omdat dit in zijn eigen belang is. Het bevordert het aankoopgedrag van de klant.

     

Klanten die Doen