• 5 dec

    2019

    Hoor wie herroept daar…?

    Voor winkeliers is het een enorm drukke tijd. Sinterklaas, kerst… de producten vliegen over de toonbank. Of de webwinkel uit. De aankopen via webwinkels (hierna: “Aankopen”) nemen een steeds grotere vlucht. De meeste van je klanten zijn natuurlijk blij met hun Aankopen. Maar wat als je klant (hierna: “Klant”) de Aankopen toch terug wil sturen? Dan kan hij zich (als hij een consument is) beroepen op het herroepingsrecht.

    Herroepingsrecht

    Het herroepingsrecht is het recht van de Klant om Aankopen zonder opgaaf van redenen terug te sturen. Het wordt ook wel ‘bedenktijd’ genoemd. Om zich te kunnen beroepen op het herroepingsrecht, moet je Klant je wel uiterlijk binnen 14 dagen na de koop laten weten dat hij de Aankopen wil terugsturen. Daarna heeft hij ook nog eens 14 dagen de tijd om de Aankopen aan je terug te sturen. Dit zijn wettelijke termijnen, waarvan je niet in het nadeel van je Klant mag afwijken. Je mag dus geen kortere termijn afspreken. Wel een langere termijn.

    Terugbetaling

    Het aankoopbedrag betaal je aan je Klant terug. En ook de eventuele bezorgkosten. Dit laatste geldt alleen als je Klant de hele bestelling terugstuurt. Stuurt hij een gedeelte terug, dan hoef je de bezorgkosten niet terug te betalen. De kosten van de retourzending hoef je niet te betalen, als je je Klant tenminste vooraf laat weten dat die kosten voor zijn rekening zijn. De termijn van terugbetaling is 14 dagen nadat de Klant je heeft laten weten dat hij de Aankopen retourneert. Je mag wachten totdat je de Aankopen hebt ontvangen of je Klant heeft aangetoond dat hij de Aankopen geretourneerd heeft. Terugbetalen doe je via dezelfde weg als waarop je het aankoopbedrag hebt ontvangen. Dus: betaalt je Klant met creditcard, dan moet het aankoopbedrag en de eventuele overige kosten via zijn creditcard worden teruggestort. Bij betaling via Ideal loopt de terugbetaling via de bankrekening van je Klant.

    Uitzonderingen op het herroepingsrecht

    Er is een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht. Deze uitzonderingen staan in de wet. Je kunt dus niet zelf bedenken welke Aankopen je Klant wel/niet mag retourneren. Aankopen die je niet mag retourneren zijn bijvoorbeeld:

    • je op maat gemaakte Sinterklaaspak;
    • Aankopen die snel bederven/verouderen, zoals bepaalde etenswaren of bloemen;
    • verzegelde digitale producten, zoals CD’s of games.

    Voor andere verzegelde producten geldt het herroepingsrecht wel. Zo blijkt uit rechtspraak van het Europese Hof van Justitie dat voor een verzegeld matras het herroepingsrecht wel geldt. Een matras mag je dus gewoon terug sturen, ook als je de (verzegelde) verpakking hebt verwijderd.

    Informeren

    Het is belangrijk dat je je Klant informeert over zijn herroepingsrecht. Dit moet je op een duidelijke manier doen. Het is niet de bedoeling dat je Klant moet zoeken naar informatie hierover. Je moet het hem zo makkelijk mogelijk maken. Plaats daarom de informatie op een zichtbare plek op je website. En stuur het herroepingsformulier mee met de Aankopen.

    Tot slot: het herroepingsrecht geldt niet alleen voor producten, maar ook voor via internet of telefonisch aangeschafte diensten. Daar zit natuurlijk wel een addertje onder het gras, want het retourneren van een al geleverde dienst is niet mogelijk. Wil je weten hoe het in dat geval zit met het herroepingsrecht of heb je nog andere vragen? Neem dan even contact op.

Klanten die Doen