• 28 mrt

    2019

    (S)Watch out: inbreuk maken is niet zo smart!

    Wie kent het Swatch horloge niet? De opvallende wijzerplaten van het Zwitserse horlogemerk krijgen af en toe een nieuw jasje, maar blijven desondanks herkenbaar uit duizenden. Swatch is dan ook ‘not amused’ dat Samsung zogenaamde smartwatch faces aanbiedt waarvan de designs erg veel lijken op de wijzerplaten van Swatch. Daarom heeft Swatch Samsung een tijdje geleden aangeklaagd.

    Smartwatch en smartwatch faces

    Een smartwatch is een digitaal horloge, dat je kunt gebruiken als een soort verlengstuk van je mobiele telefoon. Op je smartwatch kun je apps of e-mails lezen die op je telefoon binnen komen. En ook kun je muziek afspelen en je hartslag meten. Om je smartwatch een uniek uiterlijk te geven, zijn er zogenaamde smartwatch faces. Door deze achtergronden te downloaden, kun je o.a. de vormgeving en het uiterlijk oftewel het design van de wijzerplaat van je smartwatch veranderen. Samsung biedt nu dus downloadbare designs aan die erg op de designs van Swatch lijken.

    Inbreuk

    Swatch stelt dat Samsung met het aanbieden van dergelijke ‘faces’ haar designs kopieert en daarmee inbreuk maakt op haar modellenrecht. Samsung lift door haar handelswijze volgens Swatch onterecht mee op de (goede) naam, reputatie en populariteit van de Swatch horloges. Volgens Swatch maakt Samsung zicht daarmee ook schuldig aan oneerlijke handelspraktijken.

    Modellenrecht en modelregistratie

    Misbruik van je design of model (hierna beiden: ‘model’), kun je tegen gaan met een beroep op het modellenrecht. Zo kun je je verzetten tegen namaak van je model en bijvoorbeeld ook tegen het (door derden) te koop aanbieden, verhuren, tentoonstellen of het gebruik van je model. Dit kun je doen met en zonder modelregistratie. 

    Met een modelregistratie, heb je het machtigste wapen in handen om op te treden tegen misbruik van jouw model. Niet alleen is het daarmee het makkelijkst te bewijzen dat er een inbreuk gemaakt wordt op specifiek jouw model, ook is de beschermingsduur van het modellenrecht het langste, tot maximaal 25 jaar (mits je je registratie tijdig verlengt). Aan de registratie is een aantal voorwaarden verbonden:

    • je kunt je model alleen registreren als het nieuw is,
    • als je model een eigen karakter heeft,
    • tot 12 maanden na de eerste openbaarmaking van je model en 
    • er zijn kosten verbonden aan de registratie.

    Ook zonder registratie kun je ook een beroep doen op het modellenrecht. Voordeel is dat het geen geld kost, maar een nadeel kan zijn dat de duur van de bescherming door het modellenrecht dan veel korter is (3 jaar). Bovendien is het lastiger om aan te tonen dat een product/merk/design op jouw model lijkt. 

    Optreden bij misbruik

    Mét een modelregistratie sta je dus het sterkst in de strijd tegen misbruik van je model. Of  Swatch een (nog geldige) modelregistratie heeft op de specifieke designs die Samsung gebruikt, is mij niet bekend. Het bedrijf (Swatch) bestaat al sinds 1983, dus er is een kans dat de registratie verlopen is door de tijd. Als Swatch geen geldige registratie meer heeft, zijn er overigens nog wel andere juridische mogelijkheden om op te treden tegen Samsung. Zoals met een beroep op onrechtmatige handelen door Samsung. Bewijstechnisch is dit echter lastiger.

    Schadevergoeding

    Als Swatch gelijk krijgt en kan aantonen dat Samsung inbreuk maakt op haar modellenrecht of onrechtmatig handelde, kan de rechter Samsung o.a. verbieden het op de wijzerplaat van de Swatch lijkende design te gebruiken. En ook om ter compensatie een schadevergoeding te betalen aan Swatch. Swatch lijkt in te zetten op een forse schadevergoeding en heeft het over een bedrag van ‘triple digits in millions’. 

    Heb jij een model ontworpen en wil je meer weten over de mogelijkheden om je model te beschermen? Neem dan contact met ons op. We zijn bereikbaar via de e-mail op bert-jan@doenlegal.nl of judith@doenlegal.nl, maar je kunt ook bellen naar 06 28 09 09 55 (Bert-Jan) of 06 29 03 06 15 (Judith).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Klanten die Doen