• 30 jul

    2020

    Incasso in tijden van Corona

    Onbetaalde facturen… Daar breekt elke ondernemer zijn hoofd wel eens over. Zeker in tijden van Corona. Veel bedrijven zitten immers in zwaar weer. Jij hebt misschien ook wel klanten die moeite hebben om jouw factuur te betalen. Goed om te weten: het feit dat jouw klant moeite heeft de factuur te betalen, betekent niet automatisch dat jij moet accepteren dat hij niet betaalt. Incasso van je onbetaalde factuur is gewoon mogelijk, ook in tijden van Corona.

    Afspraak is afspraak

    In principe geldt namelijk: afspraak is afspraak. Als jij met je klant hebt afgesproken dat jij een product of dienst levert en dat hij daarvoor binnen een bepaalde termijn een afgesproken bedrag moet betalen, geldt die afspraak. Het feit dat je klant door de Coronacrisis moeite heeft om aan zijn betalingsverplichting te voldoen is natuurlijk heel vervelend voor hem, maar doet aan vorenstaande niet af. Je klant mag ook niet zomaar eenzijdig besluiten dat hij de betaling opschort. Corona is geen excuus om gemaakte afspraken zomaar overboord te gooien.

    Check: overmacht

    Toch kan Corona wel een excuus zijn. Bijvoorbeeld als er in de overeenkomst of de toepasselijke algemene voorwaarden staat dat het uitbreken van een pandemie een overmachtssituatie oplevert. In dat geval kan je klant zich beroepen op die overmachtsclausule. Corona wordt immers beschouwd als een pandemie. Afhankelijk van de verdere afspraken kan je klant de betaling mogelijk opschorten en/of het contract beƫindigen.

    Meestal wordt een pandemie echter niet expliciet als overmachtssituatie benoemd. Vaak worden algemenere bewoordingen gebruikt, zoals “alle van buiten komende oorzaken waarop partijen geen invloed hebben”. Of Corona daaronder valt is verdedigbaar, maar geen uitgemaakte zaak. Lees hier wat Esther over overmacht en Corona schreef. Hoe het ook zij: het is verstandig om eerst in het contract en de algemene voorwaarden te kijken of en wat er over overmacht is afgesproken.

    Incasso

    Is er niets afgesproken over een pandemie of overmacht in het algemeen? Dan kan je je klant aan zijn betalingsverplichting houden. Betaalt je klant ondanks zijn betalingsverplichting niet, dan ligt het starten van een incasso traject voor de hand.

    Tussenstap

    Toch adviseer ik om daaraan voorafgaand met je klant in gesprek te gaan over een mogelijke oplossing. De bijzondere omstandigheden van Corona rechtvaardigen deze ‘tussenstap’. En het is ook beter voor je klantrelatie. Wat overigens niet betekent dat je onbeperkt mee moet gaan in de wensen van je klant. Wat redelijk is speelt hier een rol. Het is bijvoorbeeld heel redelijk om je klant een termijn te geven, waarbinnen hij een voorstel voor een oplossing moet doen. En het is niet onredelijk om niet akkoord te gaan met een voorgestelde oplossing als je daardoor bijvoorbeeld zelf liquiditeitsproblemen krijgt.

    Hulp bij incasso

    Soms kom je er zelf niet uit wat je nou moet doen. Bijvoorbeeld omdat uit het contract niet duidelijk blijkt of er sprake is van een overmachtsclausule. Of omdat het niet lukt om samen met je klant tot een oplossing te komen. Neem in dat geval gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee in mogelijke oplossingen.

    Is incasso de oplossing? Ook daarmee helpen we je graag. We doen dit op een positieve en constructieve manier. Wij begrijpen dat het nodig is dat jouw factuur betaald wordt, maar ook dat je baat hebt bij het in stand houden van een goede relatie met jouw klant. Bovendien DOEN wij niet duur. Wil je meer weten over wat wij voor je kunnen doen of even vrijblijvend sparren? Neem dan contact op met Judith via judith@doenlegal.nl of 06 290 30 615.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Klanten die Doen