• 11 mei

    2020

    Langere levertijd? Informeer je klanten!

    ACM waarschuwing levertijd website

    Nu mensen zo veel mogelijk thuis moeten blijven, wordt er veel online gewinkeld. Dat is goed voor de omzet, maar niet alle webwinkels kunnen de toegenomen vraag aan. Dit leidt regelmatig tot een vertraagde levertijd. Het is belangrijk om je klanten daarover te informeren. In dit blog leggen we je uit waarom.

    Wat is de (wettelijke) levertijd?

    In principe bepaalt de wet dat een verkoper zijn product binnen 30 dagen aan de consument moet leveren. Volgens diezelfde wet mag je ook een kortere of langere termijn afspreken. De termijn hoeft ook niet heel precies te zijn. Zo zijn termijnen van ‘gemiddeld 2 á 3 weken’ , ‘binnen 3 werkdagen’ of ‘vandaag besteld, morgen in huis’ ook prima.

    Een verkoper is bovendien verplicht de juiste levertijd op zijn website te vermelden.

    Te laat leveren

    Lever je niet op tijd, dan kan de consument de koop ontbinden.

    Geldt er geen wettelijke bedenktijd en lever je niet binnen de afgesproken termijn? Dan moet de consument je nog een laatste (redelijke) termijn gunnen om te leveren. Vanzelfsprekend kan de consument de koop alsnog ontbinden als je ook binnen die termijn niet levert.

    De laatste termijn hoeft niet gegund te worden:

    • als je aangeeft dat je helemaal niet meer gaat leveren;
    • als duidelijk is dat de afgesproken levertijd essentieel is (de ACM noemt bv. een bruidsboeket); of
    • als de consument voor de aankoop heeft laten weten dat de beloofde levertijd voor hem essentieel is en hij de aankoop alleen onder die voorwaarde heeft gedaan.

    Geldt er een wettelijke bedenktijd? Dan kan de consument sowieso van de koop af, dus ook als het product niet geleverd is.

    Tijdelijk langere levertijd? Vermeld het!

    Soms komt het voor dat de normale levertijd gedurende een bepaalde periode wat langer is, vanwege een grote toename in bestellingen (bijvoorbeeld in verband met Sinterklaas, Black Friday of tijdens deze coronacrisis) of een probleem in de toelevering. Zorg dan dat je dit op de website vermeld. Vaak volstaat een eenvoudige banner bovenin die meldt dat ‘de bestelling vanwege grote drukte/omstandigheden vertraagd is’.

    Doe je dat niet? Dan loop je niet alleen het risico dat consumenten de koop kunnen ontbinden, maar riskeer je bovendien een boete van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

    ACM tikt Grandado op de vingers

    Eerder deze maand tikte de ACM om die reden ook webwinkel Grandado op de vingers. Grandado zei een levertijd van gemiddeld 2 á 3 weken te hebben, maar dit bleek in de praktijk gemiddeld 5 á 6 weken te duren, of zelfs nog langer. De vertraging is te wijten aan de coronacrisis en het feit dat Grandado haar producent direct uit China laat versturen. Coronacrisis of niet, Grandado had haar klanten over de vertraging moeten informeren.

    De ACM heeft Grandado daarop aangesproken, waarna de informatie op de website is aangepast. Afhankelijk van de omstandigheden kan de ACM er ook voor kiezen om een boete of een last onder dwangsom op te leggen.

    Hulp nodig?

    Heb je vragen over je website of heb je hulp bij handhaving door bijv. de ACM? Bel of mail Jellien Roelofs dan op 06 19 38 85 78 of via jellien@doenlegal.nl.

Klanten die Doen