• 19 jun

    2018

    Maak werk van het beschermen van je merk!

    Wat doe je als een ander ineens een product op de markt brengt en daarbij aanhaakt bij jouw naam, kleurstelling, logo of herkenningsteken? Mag dit zomaar? Als je dit soort zaken als merk geregistreerd hebt, dan kun je die ander op het gebruik hiervan aanspreken. Toch heeft niet iedere ondernemer merkregistraties in handen. Hieronder laten we aan de hand van twee uitspraken zien waarom het wel loont om je merk te registreren en beschermen. Ook leggen we uit hoe je dat kan doen.

    Wat kan je als merk beschermen en hoe?

    Een merk hoeft niet perse een (fantasie)woord te zijn, maar kan ook een afbeelding of logo zijn. In bijzondere gevallen kan het zelfs een kleur of vorm zijn. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat het woord/logo/etc. genoeg ‘onderscheidend vermogen’ heeft. Het moet dus niet puur beschrijvend zijn voor het product of de dienst waar het voor geregistreerd wordt. Een eenvoudig voorbeeld: je kan niet het woord ‘Apple’ voor appels registreren, maar het is wel een geldig merk voor computers. Ook schreven we eerder over de term ‘Free Style’, die te beschrijvend was om een kledingmerk te zijn.

    Een merkregistratie is een redelijk eenvoudige procedure. Eerst wordt gekeken of het merk aan bepaalde eisen voldoet. Daarna wordt het gepubliceerd en kunnen anderen ‘oppositie instellen’ tegen de registratie, bijvoorbeeld omdat de naam te veel op hun eigen merk lijkt. Voldoet het aan alle eisen en is er geen oppositie ingesteld of wordt de oppositie afgewezen, dan kan het merk geregistreerd worden. Het is mogelijk om te registreren voor bepaalde territoria; bijvoorbeeld voor de Benelux, de EU (‘Uniemerk’) of voor één of meer landen wereldwijd.

    Heb je eenmaal een merkregistratie in handen, dan kan je optreden tegen anderen die jouw merk (of iets wat daar veel op lijkt) gebruiken. Je kan onder andere eisen dat iemand stopt met het gebruik van jouw merk en een schadevergoeding betaalt.

    Levi’s vs. Hema en Louboutin vs. Van Haren

    Een paar weken geleden is Hema veroordeeld tot betaling van bijna 4,5 miljoen euro aan Levi’s wegens merkinbreuk. Wat was nou het geval? Levi’s heeft een specifiek stikselpatroon op de achterzakken van haar spijkerbroeken als merk geregistreerd.

    Hema had een stikselpatroon op haar spijkerbroeken aangebracht dat daar zo veel op leek, dat de rechter oordeelde dat sprake was van inbreuk op het merk van Levi’s. Per broek was een schadevergoeding van € 20 vastgesteld. Verder was berekend dat in de Benelux ruim 220.000 broeken verkocht, waardoor de totale schadevergoeding op liep tot bijna € 4,5 miljoen.

    Op de bovenstaande afbeelding van De Volkskrant is links het stikselpatroon van Hema te zien en rechts die van Levi’s.

    Ook Van Haren is betrokken in een geschil over merkinbreuk. Van Haren verkocht pumps met een specifieke rode zool, terwijl Louboutin juist zo’n rode zool als merk voor pumps geregistreerd heeft.

    In deze zaak ging het lang over de vraag of een ‘rode zool voor pumps’ eigenlijk wel geschikt is om als merk te dienen. Zou de rode zool van Louboutin geen geldig merk zijn, dan zou Van Haren daar ook geen inbreuk op maken. Het Hof van Justitie EU oordeelde vorige week dat de rode zool van Louboutin wel een geldig merk is. De rechtbank in Den Haag moet nu beslissen of Van Haren merkinbreuk pleegt of niet.

    Op de afbeelding hiernaast van IEForum staat links de schoen van Louboutin en rechts die van Van Haren.

    Levi’s en Louboutin hebben jarenlang geïnvesteerd in de promotie van hun stikselpatroon en rode-zool merken. Zij tolereerden dan ook niet dat anderen hier gebruik van maakten en kregen van de rechter gelijk. Hadden zij deze merken niet geregistreerd, dan hadden ze wellicht moeten toezien hoe anderen van hun inspanningen zouden profiteren.

    Wij kunnen je helpen

    Wil jij jouw merk graag registreren en heb je hulp nodig? Of heb je vragen over het merkenrecht? Mail dan Jellien op jellien@doenlegal.nl of Bert-Jan op bert-jan@doenlegal.nl. Je kunt ons ook bellen op 06-19 3885 78 of 06-28 0909 55. We kijken graag wat we voor jou kunnen DOEN.

Klanten die Doen