• 26 nov

    2019

    Nepaanbiedingen zijn een vorm van prijsmisleiding

    Nepaanbiedingen zijn prijsmisleiding

    Black Friday

    Het is bijna ‘Black Friday’; een concept dat is overgewaaid uit de V.S. en dat vooral heel veel korting betekent. En dat hoort de doorgaans prijsbewuste Nederlander graag. Maar is elke aanbieding wel zo mooi als hij lijkt? Helaas niet. Volgens de Consumentenbond adverteert een groot aantal webwinkels met nepaanbiedingen. Denk bijvoorbeeld aan ‘van-voor’ aanbiedingen waarbij de ‘van’-prijs nooit heeft bestaan. Deze vorm van prijsmisleiding is niet alleen onwenselijk, maar ook in strijd met de wet.

    Oneerlijke handelspraktijken

    Oneerlijke handelspraktijken zijn niet toegestaan. Volgens de wet is daar in ieder geval sprake van als het gaat om misleidende of agressieve verkoop van producten of van diensten. Zo mag je bijvoorbeeld geen informatie achterwege laten die voor de consument noodzakelijk is bij het kiezen van een product. Ook mag je niet beweren dat je gebonden bent aan een gedragscode als dat niet het geval is. Of beweren dat je uitverkoop hebt omdat je je bedrijf opheft als dat helemaal niet waar is. Dit wordt allemaal als misleidend beschouwd, net als het adverteren met nepaanbiedingen. Een voorbeeld van een agressieve handelspraktijk is bijvoorbeeld een klant laten denken dat hij de winkel niet mag verlaten zonder iets te kopen.

    Prijsmisleiding kan een hoge boete opleveren

    Eerder dit jaar heeft de ACM een boete van maar liefst € 350.000,– opgelegd aan Seats & Sofas, onder andere vanwege prijsmisleiding. De ‘van-prijzen’ die onder meer in de folders waren afgebeeld, waren namelijk nooit daadwerkelijk gehanteerd. De hoogte van dergelijke ‘van’-prijzen is echter wel van grote invloed op het aankoopgedrag van de consument, zo is uit onderzoek gebleken. Met de nepaanbiedingen heeft Seats & Sofas de klant misleid, aldus de ACM.

    Welke ‘van/voor’-prijs is dan wel toegestaan?

    Als een product daadwerkelijk voor de ‘van’-prijs is aangeboden, mag dat natuurlijk wel vermeld worden. Voorwaarde is wel dat deze prijs niet meer dan drie maanden geleden gevoerd is. Het vermelden van de adviesprijs is ook toegestaan, zo lang maar duidelijk is dat het een adviesprijs is, en niet een eerder gevoerde ‘van’-prijs.

    Heb je vragen over (misleidende) reclame of oneerlijke handelspraktijken, bel of mail Jellien Roelofs dan op 06 19 38 85 78 of via jellien@doenlegal.nl.

Klanten die Doen