• 15 sep

    2020

    Kun je wat doen tegen neprecensies op Google?

    Het ontvangen van negatieve neprecensies recensies op Google: menig ondernemer heeft er last van. Tegenwoordig zijn online recensies ontzettend belangrijk. De meeste consumenten en ondernemers laten zich leiden door recensies bij hun aankoop. Het liefst zie je daarom dat deze recensies zo snel mogelijk verwijderd worden.

    Als je ooit eerder hebt geprobeerd om recensies verwijderd te krijgen, dan heb je waarschijnlijk al ervaren hoe lastig het is om dit voor elkaar te krijgen.

    Vrijheid van meningsuiting

    Het staat een recensent vrij om een recensie te geven over jouw bedrijf, ook als deze negatief is. Er bestaat namelijk zoiets als vrijheid van meningsuiting. Maar hoe zit het juridisch als deze recensie niet is gebaseerd op de waarheid? Kun je daar iets tegen doen, ja dit kan. Als een recensie niet gebaseerd is op de waarheid dan kan deze onrechtmatig zijn. Dit kan een reden zijn om de vrijheid van meningsuiting te beperken.

    Onrechtmatige recensie of niet?

    Vorige week heeft de rechter voor het eerst de vraag beantwoord of een negatieve recensie mag worden geplaatst als de recensent geen product of dienst heeft afgenomen bij het bedrijf.

    In dit specifieke geval ging het om een ondernemer die privé zijn auto liet repareren bij een garagebedrijf. De ondernemer was van mening dat de reparatie niet goed was uitgevoerd. Vervolgens kregen de ondernemer en het garagebedrijf onenigheid over de rekening. Het garagebedrijf heeft nooit een dienst afgenomen bij het bedrijf van de ondernemer en toch besloot zij een recensie te plaatsen op Google over het bedrijf met de mededeling dat het bedrijf financieel onbetrouwbaar is.

    De Rechtbank Amsterdam heeft besloten dat een recensie moet zijn gebaseerd op echte ervaringen. Aangezien het garagebedrijf nooit een dienst of product heeft afgenomen bij het bedrijf is de negatieve recensie dus onrechtmatig. Daardoor is er een reden om de vrijheid van meningsuiting van het garagebedrijf te beperken.

    Conclusie

    Je kan dus eisen dat een recensie offline wordt gehaald als jouw bedrijf een recensie ontvangt die is bedoeld als persoonlijke aanval of als er in de recensie onwaarheden staan.

    Heb jij als bedrijf last van neprecensies op Google die aantoonbaar niet overeenkomen met de waarheid? En wil je daar graag iets tegen doen? Neem contact met ons op zodat wij je verder kunnen helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Klanten die Doen