• 23 okt

    2019

    Nieuwe wetgeving voor (reparatie) huishoudelijke apparaten

    Vanaf 1 maart 2021 is er nieuwe wetgeving voor (de reparatie van) diverse huishoudelijke apparaten. Het doel van deze nieuwe wetgeving is – volgens de Europese Commissie – puur ecologisch; de apparaten moeten energiezuiniger worden en langer meegaan.

    Welke huishoudelijke apparaten gaat het om?

    De nieuwe regelgeving is van toepassing op diverse huishoudelijke apparaten. Het gaat bijvoorbeeld om koelkasten, vaatwassers, wasmachines, wasdrogers, lichtbronnen en de daarbij behorende bedieningssystemen, bepaalde (elektrische) motoren, externe voedingsapparaten. De regelgeving is opgenomen in 10 verschillende Verordeningen. De bijlagen behorende bij de Verordeningen, vermelden de specifieke regels voor ieder van de genoemde huishoudelijke producten opgenomen.  

    Voor wie geldt de wetgeving?

    De verplichtingen gelden niet alleen voor fabrikanten/producenten, maar ook voor importeurs of andere vertegenwoordigers/verkopers van huishoudelijk apparaten.

    Wat zijn de wijzigingen?

    Om het ecologische doel te bereiken worden energie efficiƫntienormen opgelegd waaraan de apparaten moeten voldoen en moet de levensduur van apparaten worden verlengd. De levensduur wordt verlengd door een veel langere beschikbaarheid van reserveonderdelen en de bepaling dat anderen dan eigen dealers de reparatie moeten kunnen uitvoeren (right to repair).

    Ten behoeve van de langere levensduur, zijn diverse regels opgenomen. Deze regels zien onder meer op:  

    • De termijn voor de levering van reserveonderdelen (uiterlijk binnen 15 dagen na een order);
    • Welke reserveonderdelen (in ieder geval) moeten worden geleverd;
    • Het plaatsen van o.a. orderinformatie op de website voor het bestellen van reserveonderdelen;
    • De periode waarbinnen reserveonderdelen geleverd moeten kunnen worden (7 tot 10 jaar nadat het laatste product op de markt is gebracht);
    • Het verstrekken van technische informatie via de eigen officiĆ«le website en het verstrekken van technische informatie aan professionele reparateurs;
    • De wijze waarop een huishoudelijk apparaat gerepareerd moet kunnen worden (nl. met gebruikmaking van gebruikelijk gereedschap/apparatuur en zonder dat het product permanent beschadigd wordt);

    Niet alle informatie en reserveonderdelen hoeven aan de eindgebruiker te worden verstrekt. Een deel van de reserveonderdelen en de informatie hoeft alleen aan een professionele reparateur worden geleverd en verstrekt. En hoeft dus niet aan de eindgebruiker te worden geleverd/verstrekt. Aan de professionele reparateur mag de producent/importeur of vertegenwoordiger bepaalde (beperkte) eisen stellen.

    Wanneer?

    De nieuwe verordeningen gelden per 1 maart 2021. Voor het merendeel van de regels genoemd in de wetgeving, geldt dat daaraan ook per 1 maart 2021 moet worden voldaan. 

    Heb je vragen over deze nieuwe wetgeving of heb je andere vragen over productregelgeving, stuur dan een mail naar janneke@doenlegal.nl of bel met Janneke Mobron op 06 24 81 06 29.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Klanten die Doen