• 22 apr

    2013

    Nieuwe Advocatuur Nu!

    De discussie over de noodzaak van nieuwe advocatuur is niet nieuw. Wij publiceerden daar al eerder over in het Financieele Dagblad ( Advocaat moet heel anders gaan werken ) en ook andere advocatenkantoren proberen op een andere manier advocatuur te bedrijven (Advocatuur Nieuwe Stijl ). Ook mengden al diverse consultants zich in deze discussie zoals Etienne  Jager van van Emden Marketing en Communicatie ( Kroon de client tot koning ) en Barthel Berkhout van Ngenious ( Was will der Klient ). Waren het eerst de consultants en en advocaten zelf die riepen dat de advocatuur op de schop moet, nu bemoeit het bedrijfsleven zich ook actief met deze discussie.

    Vandaag publiceerde het Financieele Dagblad een artikel van de hand van Denise Koopmans en Claudia Weyn van Wolters Kluwer Legal, met als veelzeggende titel “Advocatenkantoren moeten bedrijfsvoering actief aanpassen aan de veranderende dynamiek“. Wij onderschrijven de inhoud en vooral de conclusies van dit artikel volledig. Dat is niet vreemd want DOEN Legal is gebouwd op de fundering die Denise Koopmans en Claudia Weyn in hun artikel benoemen.  Sleutelwoorden die zij gebruiken zijn toegevoegde waarde, meer efficiëntie, innovatie en onderscheidend vermogen. Vooral de conclusie is heel raak. Deze luidt als volgt:

    “De druk op tarieven en inkomsten van Nederlandse advocatenkantoren is niet louter een tijdelijk gevolg van de economische crisis, maar heeft een structureel karakter. Het volstaat daarom niet om te wachten tot de crisis overwaait; advocatenkantoren zullen hun bedrijfsvoering actief moeten aanpassen aan de veranderde dynamiek in de markt.”

    Dat laatste is weliswaar makkelijker gezegd dan gedaan, maar kantoren kunnen er nu echt niet langer omheen. Het zijn hun eigen klanten die zich nu ook in de discussie mengen. Daarom: Nieuwe Advocatuur Nu. Een kwestie van gewoon DOEN!

     

     

     

     

Klanten die Doen