• 23 jul

    2018

    Tips voor het kiezen van een merk voor je product of dienst

    Inleiding

    Om je product of dienst te onderscheiden van die van de concurrent, is een goede naam en/of logo heel belangrijk. Je wilt namelijk dat als mensen de naam horen of het logo zien, dat ze dit direct koppelen aan jouw product of dienst. Andersom geldt ook: als mensen op zoek zijn naar een product of dienst, wil je dat ze gelijk aan jouw naam denken. Een goede naam/logo is dus essentieel.

    Als je eenmaal een naam hebt bedacht en door veel inspanningen en investeringen een merk groot hebt gemaakt, zijn er altijd mensen die daar een graantje van mee willen pikken. Om je naam en/of logo te beschermen tegen na-apers, is het daarom belangrijk om het te registeren als merk. Hierdoor heb je een sterk recht waarmee je na-apers kunt aanspreken.

    Niet alle merken zijn echter (voldoende) beschermd tegen inbreuken van een ander. Een merk moet voldoende onderscheidend zijn om een geldig merk te zijn. Bij het bedenken van een naam voor je product, is het daarom heel belangrijk dat je hier van tevoren goed over nadenkt.

    Kies een onderscheidend merk

    Als ondernemer is het verleidelijk om bij het bedenken van een naam voor een nieuw product of dienst aan te sluiten bij het soort product of dienst. Een voorbeeld hiervan is het merk NETHERLANDS FILM ACADEMY voor een Nederlandse instelling voor onderwijs op het gebied van film. Het voordeel van een beschrijvend merk is dat het voor de consument meteen duidelijk is welke diensten je levert. Het nadeel ervan is dat de naam niet, of te weinig onderscheidend is.

    Als je merk niet onderscheidend (genoeg) is, kun je niet optreden tegen partijen die voor de verkoop van hun producten/diensten jouw merk gebruiken. In het geval van het merk NETHERLANDS FILM ACADEMY vond de rechter onlangs dat dit merk inderdaad niet onderscheidend genoeg is. Hierdoor kon de merkhouder, ondanks de merkregistratie, niet optreden tegen de inschrijving van het merk DUTCH FILM ACADEMY. Bovendien kunnen merken die ieder onderscheidend vermogen missen, überhaupt niet worden geregistreerd als merk.

    Bij het kiezen van een naam of logo dat je als merk wilt gebruiken, is het dus belangrijk dat het voldoende onderscheidend vermogen bezit voor de categorie waren of diensten waar je het voor wilt gebruiken. Wat maakt een merk nou onderscheidend? Een onderscheidend merk, is een merk dat niet beschrijvend is. Dat betekent dat een merk geen kenmerken van de producten of diensten mag aanduiden zoals ingrediënten, functies, de plaats van herkomst, of andere kenmerken. Een voorbeeld van een merk dat niet beschrijvend is, is GAZELLE voor fietsen. Gazelle verwijst natuurlijk naar de snelheid die gazellen hebben. Maar het woord is niet beschrijvend voor (snelle) fietsen. Daardoor heeft het merk een groot onderscheidend vermogen en wordt het beschermd tegen inbreuken van na-apers.

    Een goed begin is het halve werk

    Kortom, denk goed na over de naam voordat je je product of dienst op de markt brengt. Het kost je in het begin misschien wat meer tijd, geld en inspanning om naamsbekendheid te genereren; maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van.

    Wil je weten of jouw merk onderscheidend genoeg is? Of heb je andere vragen over het merkenrecht? Mail dan naar Ilse op ilse@doenlegal.nl of bel haar op 06-52 04 09 12.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Klanten die Doen