• 28 jan

    2020

    Ook een kleur kan een merk zijn

    Kleurmerken DOEN Legal Nivea-blauw

    De meeste mensen denken bij merken alleen aan woord- of beeldmerken. Maar ook een kleur kan onder voorwaarden een merk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de kleurmerken Nivea-blauw, Milka-paars of Zwitsal-geel. Er gelden wel strenge voorwaarden voordat een kleur als merk geregistreerd kan worden.

    De strijd om Nivea-blauw

    In de afgelopen 10 jaar hebben Beiersdorf (het bedrijf achter Nivea) en Unilever geprocedeerd over de geldigheid van het Nivea-blauw kleurmerk. Na een lange strijd heeft Unilever om strategische redenen de zaak ingetrokken. Daardoor is er geen eindoordeel over de geldigheid gekomen en staat het nog steeds ingeschreven.

    Wanneer zijn kleurmerken geldig?

    Unilever begon de zaak omdat ze vond dat het Nivea kleurmerk ongeldig was. Het kleurmerk zou volgens Unilever niet genoeg onderscheidend vermogen hebben. Dit is voor een geldig merk wel vereist. Een merk moet namelijk geschikt zijn om jouw waren of diensten te onderscheiden van die van een ander. Je wil ook niet dat beschrijvende of triviale tekens zomaar gemonopoliseerd worden en door anderen niet meer gebruikt kunnen worden. Het mag dus niet te beschrijvend zijn (‘Apple’ voor appels – ‘Apple’ voor elektronica mag dus wel) of te triviaal (een simpel vierkant of een kleur); dan heeft het niet genoeg onderscheidend vermogen.

    Inburgering

    Een teken dat eigenlijk te weinig onderscheidend vermogen heeft kan toch meer onderscheidend vermogen krijgen als het zo lang en/of intensief is gebruikt wordt dat mensen het teken toch als merk gaan herkennen. Dan is het teken ‘ingeburgerd’ en voldoet het alsnog aan de vereisten van een merk. Dit geldt dus ook voor kleuren: alleen als een kleur door inburgering genoeg onderscheidend vermogen heeft gekregen, is het geschikt als merk. De vraag is dan: hoeveel procent van de doelgroep moet de kleur als merk herkennen? In de Nivea-zaak legde de Duitse rechter in eerste instantie de lat hoog op 75% herkenning. In hoger beroep vond het Hof 50% herkenning voldoende.

    Conclusie

    Ook een kleur kan dus een merk zijn worden als het publiek het als merk is gaan herkennen na lang en/of intensief gebruik. De lat voor voldoende herkenning voor kleurmerken ligt wel hoog.

    Wil jij meer weten over merkregistratie of intellectuele eigendomsrechten? Op onze site publiceren we regelmatig blogs over deze en andere juridische onderwerpen. En natuurlijk kun je ook altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Klanten die Doen