• 15 feb

    2018

    PyeongChang 2018 – Spelregels voor Olympische reclame

    Reclame regels van het IOC en NOC*NSF

    Nederland doet het goed op de Olympische Winterspelen in PyeongChang! En met de stijgende Nederlandse medaillespiegel nemen natuurlijk ook de media-aandacht en de kijkcijfers toe. Voor bedrijven wordt het dan ook steeds aantrekkelijker om zich rond het evenement met reclame in de kijker te spelen. Maar dat is niet zomaar toegestaan als je geen officiële sponsor bent van de Olympische Spelen. (Of FIFA, kent u de Bavaria Babes nog?)

    Topsporters en hun prestaties

    De regels voor reclame en (social) media tijdens de Olympische Spelen zijn opgenomen in het Olympisch Handvest van het Internationaal Olympisch Comité (IOC).

    Aan de ene kant gaan deze regels over reclame in verband met de topsporters. Het uitgangspunt is dat de persoonlijkheid, naam, afbeelding of sportprestatie van de sporter tijdens de Olympische Spelen niet gebruikt mag worden voor reclamedoeleinden, tenzij vooraf uitdrukkelijke toestemming is verleend door het IOC of NOC*NSF (bij gebruik in Nederland).

    Met deze voorafgaande toestemming van het IOC of NOC*NSF is het gebruik onder de volgende voorwaarden toegestaan:

    • Officiële sponsors van de Olympische Spelen mogen de naam, afbeelding etc. van de topsporter alleen gebruiken voor  ‘succes-‘ of ‘felicitatie-advertenties’ of andere advertenties die te maken hebben met de Olympische Spelen. Er mag geen verband gelegd worden tussen het product of de dienst van de sponsor en de sportprestatie, behalve bij een felicitatieadvertentie.
    • Andere sponsors mogen de naam, afbeelding etc. van de topsporter alleen gebruiken als er geen enkel verband wordt gelegd tussen (een product of dienst van) de sponsor en de Olympische Spelen.

    Daarnaast moet natuurlijk ook rekening gehouden worden met de merkrechten of portretrechten op de naam of afbeelding van de topsporter.

    Olympische merken

    De officiële sponsors van de Olympische Spelen zijn verder ook de enigen die commercieel gebruik mogen maken van de Olympische merken. Let wel, niet alleen een afbeelding van de Olympische ringen of de term ‘Olympisch’ zijn geregistreerde merken; ook “TeamNL”, “PyeongChang 2018” of een afbeelding van een officiële mascotte .

    In haar marketingrichtlijnen schrijft het NOC*NSF dat zij een uitgebreid programma heeft opgezet met als doel merkinbreuk te voorkomen. Het IOC en het NOC*NSF hebben ook speciale teams samengesteld om onrechtmatige reclame uitingen op te sporen en te bestrijden.

    Creatief inhaken dus!

    Wil je dus reclame maken tijdens Olympische Spelen die wel inspeelt op de actualiteit, maar niet in strijd is met de regels? Wees dan creatief! Tot nu toe lijken er nog weinig creatieve inhakers te zijn; misschien worden ze afgeschrikt door die speciale teams. Maar wie weet hoe creatief men kan zijn als die medaillespiegel blijft stijgen… 

    Heb jij vragen over reclame (al dan niet in verband met de Olympische Spelen)? Mail Jellien op jellien@doenlegal.nl of Bert-Jan op bert-jan@doenlegal.nl. Je kunt ons ook bellen op 06-19 3885 78 of 06-28 0909 55. We bekijken graag wat we voor jou kunnen DOEN.

Klanten die Doen