• 21 feb

    2011

    van shop in shop naar pop up shop

    Een pop-up store is een winkel die maar even bestaat, van enkele maanden tot een dag. Het gebeurt al langer, maar de laatste tijd in groten getale. Het overaanbod aan winkels en de grote leegstand is hier mede debet aan. Zo huurt Casa Cava een drietal maanden een winkelruimte in Amsterdam. Dit als aanvulling op haar webshop. Amazon.com heeft kerstwinkels in Londen en Düsseldorf. Voor internetverkopers levert de pop-up store een tijdelijke etalage. Voor andere winkeliers een goedkope manier om nieuwe markten te testen. De flitswinkels worden steeds innovatiever om zo het publiek te blijven verrassen. Zo hield de Hema in Londen een Sinterklaasoptocht inclusief pepernoten, pieten en een pop-up store. Het was Hema te doen om de reuring. Meestel echter is een pop-up bedoeld om te experimenteren met locatie, doelgroep of product. Het is een methode om klanten nieuwe producten uit te laten proberen of om te bezien of een bepaalde geografische of productmarkt potentie heeft. Ook interessant zijn de media-aandacht en de beschikbaarheid van extra verkooppunten in drukke winkelperioden. Vergeet in alle creativiteit en spontaniteit niet enige juridische waakzaamheid.

Klanten die Doen