• 19 apr

    2018

    Vergelijkende reclame: een toegestane vergelijking van tandenborstels

    Vergelijkende reclame kan een ijzersterk middel zijn om jezelf te onderscheiden van je concurrent. Het maken van zulke reclame is ook zeker toegestaan, zolang je je aan de regels houdt. Welke regels dat zijn en hoe je dat kan doen, leggen we je hier uit aan de hand van een recente uitspraak van de Rechtbank Rotterdam.

    Voorwaarden voor vergelijkende reclame

    Vergelijkende reclame is reclame waarbij (een product of dienst van) de concurrent impliciet of expliciet wordt genoemd. Het maken van dit soort reclame is onder voorwaarden toegestaan. Er moet bijvoorbeeld op objectieve wijze vergeleken worden tussen een of meer “wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken” van de producten of diensten. Daarnaast mag geen sprake zijn van misleiding of van schadelijke of kleinerende uitlatingen over de concurrent.

    De elektrische tandenborstels van Philips vs. Proctor & Gamble

    In februari 2018 lanceert Proctor & Gamble (P&G) een reclamecampagne ter promotie van haar nieuwe model elektrische tandenborstel, de Oral-B Genius. Op de bijbehorende reclameposter (zie hierboven) wordt de Oral-B Genius goed belicht en staat de elektrische tandenborstel van concurrent Philips in de schaduw. Op de poster staat verder de tekst “Oral-B REINIGT BETER”.

    Philips is niet blij met de vergelijking en start een kort geding. Volgens Philips is er geen reden om haar tandenborstel ‘in het zwart’ af te beelden en is dat onnodig denigrerend. De voorzieningenrechter is het daar niet mee eens: het minder duidelijk afbeelden van het ene product ten opzicht van het andere betekent nog niet dat de adverteerder zich daarmee kleinerend uitlaat. Bovendien is het product, zoals P&G ook beweert, niet zwart afgebeeld maar in de schaduw, om de aandacht te vestigen op de Oral-B Genius waar de reclame om draait.

    Philips vindt verder dat de term ‘REINIGT BETER’ geen vergelijking is van o.a. wezenlijke en representatieve kenmerken. Ook hier is de voorzieningenrechter het niet mee eens. Het is algemeen bekend dat het reinigen van tanden draait om het verwijderen van tandplak. De mate waarin dit gebeurt is bepaalbaar en de vergelijking voldoet daarom aan de voorwaarden.

    Tot slot is de term ‘REINIGT BETER’ volgens Philips misleidend omdat het de indruk wekt dat Oral-B onder iedere omstandigheden een betere keuze zou zijn. P&G beweert dat de vergelijking alleen maar ziet op de afgebeelde tandenborstel van Philips; een stelling die de voorzieningenrechter aanneemt. Philips zal de vergelijkende reclameposter van P&G dus moeten tolereren.

    Hou het ‘netjes’ en ‘vergelijkbaar’

    Vergelijkende reclame kan dus prima toegestaan zijn als je het – kort samengevat – netjes en ‘goed vergelijkbaar’ houdt. Wat niet mag is bijvoorbeeld een vergelijking van een adverteerder maakte met achterhaalde prijzen van de concurrent.

    Heb jij vragen over (vergelijkende) reclame? Mail dan Jellien op jellien@doenlegal.nl of Bert-Jan op bert-jan@doenlegal.nl. Je kunt ons ook bellen op 06-19 3885 78 of 06-28 0909 55. We kijken graag wat we voor jou kunnen DOEN.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Klanten die Doen